اجزای دستگاه اسپکتروفتومتر و ویژگی های دستگاه UV-Vis


ویژگی های دستگاه اسپکتروفتومتر و بهترین نمایندگی فروش در ایران

دستگاه اسپکتروفتومتر یا طیف سنجی در واقع برهم کنش نور با ماده را مورد بررسی قرار می دهد. دستگاههای اسپکتروفتومتر فرا بنفش / مرئی به عنوان پر مصرف ترین دستگاههای اسپکتروفتومتر در آزمایشگاه بوده که در آن با توجه به میزان عبور و جذب ، غلظت مواد در یک نمونه تعیین می گردد. عموماً منابع نوری قابل استفاده در این دستگاه یک لامپ هالوژن تنگستن، برای نور مرئی و یک لامپ دوتریم برای نورUV می باشد.اساساً این دستگاه برای اسپکتروفتومتری مایعات طراحی شده ولی نمونه های جامد شفاف و گازها را نیز می توان مورد آنالیز و بررسی قرار داد. محدوده کاری دستگاه از ١٩٠ تا ١١٠٠ نانومتر می باشد. این دستگاه دارای قابلیت آنالیز تک طول موجی و یا روبش طیفی است.

اسپکتروفتومترها، با عبور طول موج‌های مشخصی از انرژی تابشی (نور) از یک آنالیت، غلظت آن را را در یک محلول تعیین می‌کنند. به دلیل تفاوت در ساختار ماده،  تعداد و آرایش گروه‌ها، اتمها و مولکولها نور را در طول موج‌های خاص با الگوی طیف مشخص، جذب می‌کند. بر اساس قانون بیر – لامبرت ‏ مقدار نوری که در این طول موج مشخص جذب می‌شود مستقیماً با غلظت آن نمونه شیمیایی متناسب است.
خرید اسپکتروفتومتر
سپکتروفتومتر میزان جذب نور یا عبور طول موج های مشخصی از نور،از محلول را اندازه گیری می کند یا به عبارت دیگر میزان نور جذب شده توسط محلول رنگی است که طبق قاعده ی بیر لامبرت میزان جذب نور متناسب با غلظت ماده ی حل شده در محلول است.
قاعده ی بیر لامبرت زمانی صادق است که:
1-نور منتشر شده به محلول تک رنگ باشد
2-غلظت ماده ی حل شده باید در محدوده خطی باشد
اسپکتروفتومتر ها بر اساس پرتو نوری که به اشکار ساز دستگاه می رسد به دو نوع تک پرتویی و دو پرتویی تقسیم می شوند.در نوع تک پرتویی یک جایگاه برای محلول و بلانک وجود دارد که در این نوع ابتدا محلول بلانک در جایگاه قرار می گیرد و بعد شده اینکه صفر کردیم محلول نمونه در جایگاه قرار می گیرد و طول موج را می خوانیم.ولی در دو پرتویی دو جایگاه مجزا برای محلول و بلانک وجود دارد که در این حالت پرتو تابش شده به طور مجزا از محلول بلانک و نمونه همزمان عبور میکند.

قیمت اسپکتروفتومتر
اجزای دستگاه اسپکتروفتومتر
منبع نور
برای تولید نور با طول موج 300-900 نانومتراز لامپ های تنگستنی استفاده می شود ولی برای تولید پرتوهای فرابنفش از لامپ های هیدروژنی یا دوتریومی با طول موج های 450-200 نانومتر استفاده می شود که لامپ های دوتریومی معمولا پایدارترند
کووت
کووت ها محفظه های شفاف هستند که محلول در آن ریخته می شود و در مسیر نور تک رنگ قرار می گیرد.کووت ها نیز با توجه به نوع مصرف،جنس،شکل و حجم متفاوتی دارند که برای محلول های اسیدی و قلیایی از کووت های شیشه ای و برای طول موج های زیر 320 نانومتر از کوارتز یا پلاستیک استفاده می شود
مونوکروماتور
مونوکروماتور دستگاه که معمولا منشور یا سیستم گریتینگ می باشد نور مخلوط را به پرتو های تک رنگ تجزیه می نماید.
متمرکز کننده پرتو
ترکیبی از عدسی و آینه های کوچک می باشد که به پرتو هایی با طول موج خاص اجازه عبور می دهد.میزان مونوکروماتیک بودن پرتو تابیده به کووت خیلی مهم است که با فاکتور Spectral band width(SBW) نمایش داده می شود که بر حسب نانومتر مشخص می شود.هرچقدر عرض شکاف نور کنمتر باشد در نتیجه SBW نیز کمتر و کیفیت دستگاه بهتر خواهد بود.
خدمات قابل ارائه دستگاه
تعیین غلظت مواد، اندازه گیری فعالیت اکثر آنزیم‌ها، تری گلیسیرید، کلسترول، لیپو پروتئین‌ها، قند، کراتینین، اوره و . . . طیف وسیعی از آنالیت‌ها با کاربردهای بالینی و تحقیقاتی، طیف وسیعی از داروها و بخش گسترده‌ای از متابولیت‌ها با اسپکتروفتومتری قابل سنجش است. بررسی ساختمان مولکولی، شناسائی ترکیبات، مقایسه ساختمان‌ها، یافتن طول موج ماکزیمم جذب و . . از کاربردهای کیفی اسپکتروفتومتری در مسائل تحقیقاتی است

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *